Mengikut Vygotsky perkembangan kognitif dan bahasa kanak-kanak tidak berlaku dalam vakum sosial.
‘Zone of proximal development’ merupakan tugas yang sukar untuk dikuasai oleh kanak-kanak bersendirian. Mereka perlu bimbingan dan bantuan orang dewasa atau kanak-kanak yang berkemahiran untuk menguasai tugas itu.
Bahasa dan pemikiran berkembang secara bebas pada awalnya tetapi kemudian bercantum. Percantuman ini berlaku pada umur antara 3 hingga 7 tahun dan melibatkan percakapan dalaman (‘inner speech’)
Budaya dan masyarakat. Teori Vygotsky menekankan bagaimana minda kanak-kanak berkembang dalam konteks sosiobudaya. Kemahiran kogntif meningkat melalui interaksi sosial yang terdapat dalam budaya.
Kenapa Kita Perlu Tahu Tentang Perkembangan Kognitif Kanak-kanak Awal?
Pengetahuan tentang perkembangan kanak-kanak membolehkan ibu bapa dan guru merancang aktiviti yang sesuai mengikut tahap perkembangan mereka serta mengenal pasti keunikan mereka.
‘Zone of proximal development’ merupakan tugas yang sukar untuk dikuasai oleh kanak-kanak bersendirian. Mereka perlu bimbingan dan bantuan orang dewasa atau kanak-kanak yang berkemahiran untuk menguasai tugas itu.
Bahasa dan pemikiran berkembang secara bebas pada awalnya tetapi kemudian bercantum. Percantuman ini berlaku pada umur antara 3 hingga 7 tahun dan melibatkan percakapan dalaman (‘inner speech’)
Budaya dan masyarakat. Teori Vygotsky menekankan bagaimana minda kanak-kanak berkembang dalam konteks sosiobudaya. Kemahiran kogntif meningkat melalui interaksi sosial yang terdapat dalam budaya.
Kenapa Kita Perlu Tahu Tentang Perkembangan Kognitif Kanak-kanak Awal?
Pengetahuan tentang perkembangan kanak-kanak membolehkan ibu bapa dan guru merancang aktiviti yang sesuai mengikut tahap perkembangan mereka serta mengenal pasti keunikan mereka.
1 comment:
ativan generic 4 mg ativan side effects - ativan dosage dental surgery
Post a Comment