Perkembangan Moral memfokus kepada peraturan dan adat resam masyarakat tentang apa yang harus atau pun tidak harus dilakukan apabila berinteraksi dengan orang lain.
Apabila mengkaji peraturan dan adat resam ini ahli kajian perkembangan manusia meneliti tiga domain yang berbeza.
i) Bagaimana kanak-kanak berfikir atau mentaakul tentang peraturan dalam menentukan etika tingkah laku. Contohnya, menipu. Kanak-kanak diminta menentukan keadaan konflik yang wujud dalam tingkah laku untuk meniru atau tidak dalam peperiksaan. Fokus di sini ialah pentaakulan yang dipraktik oleh kanak-kanak untuk menjustifikasikan keputusan moral.
Apabila mengkaji peraturan dan adat resam ini ahli kajian perkembangan manusia meneliti tiga domain yang berbeza.
i) Bagaimana kanak-kanak berfikir atau mentaakul tentang peraturan dalam menentukan etika tingkah laku. Contohnya, menipu. Kanak-kanak diminta menentukan keadaan konflik yang wujud dalam tingkah laku untuk meniru atau tidak dalam peperiksaan. Fokus di sini ialah pentaakulan yang dipraktik oleh kanak-kanak untuk menjustifikasikan keputusan moral.
ii) Bagaimana kanak-kanak bertingkah laku dalam sesuatu suasana moral. Contohnya, memerhatikan kanak-kanak menipu dalam suasana persekitaran (peperiksaan) yang menimbulkan tingkah laku menipu itu.
iii) Apakah perasaan kanak-kanak tentang perkara berkaitan dengan moral? Contohnya, adakah kanak-kanak mempunyai rasa bersalah untuk mengelak daripada menipu
No comments:
Post a Comment