Wednesday, March 21, 2007

Rujukan...

Dan Akhirnya...
Human Development, A Life Span Approach 2nd Ed. F. Philip Rice.1995, USA. Prentice Hall Inc.

Psikologi Kanak-kanak dan Remaja. Rahil Mahyuddin, Maria Chong Abdullah, Habibah Elias.2005, UPM. Mc Graw Hill.

Development Psychology, Jafar Mahmud. 2004, New Delhi.

What Shall We Tell The Kids?. Oldshaker M.D.B. 1989, Schwartz & Wilkinson.

Understanding Children’s Development. Smith K.P dan Cowie H. 1988, Basil Blackwell.

Looking Forward Through Childhood and Adolescence, Developmental Psychology. Peterson C. 2004, Pearson Prentice Hall

Saturday, March 17, 2007

PENDIDIKAN AWAL
‘Kanak-kanak adalah umpama simen basah dan setiap orang yang jatuh ke atasnya akan memberi kesan kepadanya.’- Beecher
Pendidikan awal bagi diri anak-anak adalah kehidupan di sekelilingnya. Gerak laku dan tutur kata ibu bapa serta orang-orang di sekelilingnya sentiasa di dalam pemerhatian anak-anak tanpa kita sedari.
Gaya didikan ibu bapa dan persekitaran rumah memainkan peranan penting dalam membentuk sikap awal anak-anak. Apa yang dilihat dan dipelajari di rumah dan di sekelilingnya akan menjadi panduan dalam hidupnya.
Nilai-nilai yang terbentuk sejak awal tidak mudah untuk diubah melainkan jika ibu bapa menerapkan nilai-nilai ini setiap hari secara konsisten melalui aktiviti harian biasa. Ibu bapa adalah pendidik pertama dan utama anak-anak. Tugas ini tidak boleh diambil alih oleh sesiapa pun.
Di dalam memastikan bahawa anak-anak menerapkan nilai-nilai yang baik di dalam hidup mereka. peranan ibu bapa adalah untuk mengawas mereka, dan bukannya mengawal. Pengawasan yang menyeluruh dan berhemah daripada ibu bapa boleh membantu anak-anak membina waja diri yang kukuh.
PENGUASAAN DIRI
‘Menguasai diri ialah anak kunci kepada segala kemajuan dan kebahagiaan.’- Inayat Khan
Penguasaan diri adalah kemahiran penting yang harus dipelajari oleh kanak-kanak. Ianya merupakan suatu kuasa atau kawalan yang dimiliki oleh anak itu yang boleh mempengaruhi segala tindakannya.
Ianya juga bermakna bahawa anak itu faham akan erti benar atau salah.Anak yang tidak mampu membuat pilihan di atas kelakuannya dan sentiasa mengharapkan orang dewasa untuk membuat pilihan buat mereka, tidak akan dapat belajar menguasai diri sendiri. Tanggungjawab memikul segala akibat hasil dari kelakuannya akan diserahkan kepada orang lain.
Jika anak-anak diterapkan dengan kesedaran menguasai diri dari usia yang kecil lagi, mereka akan merasa lebih baik tentang pilihan yang mereka buat.Anak yang mampu menguasai dirinya dapat melawan nafsu dan memperkukuh benteng diri daripada pengaruh yang kurang baik. Mereka juga dapat mengawal perasaan marah dan memiliki ketahanan dalaman yang kuat.
Oleh itu, adalah baik jika ibu bapa dapat memberi maklum balas positif secara kerap kepada anak-anak serta memberikan perhatian yang sewajarnya kepada mereka. Ini dapat membantu mereka mempelajari tentang kelakuan yang elok, sekaligus membimbing mereka ke jalan kejayaan dan kemajuan.
MENDISIPLIN ANAK-ANAK
'Untuk mentadbir manusia, seseorang itu perlu mempunyai fikiran tajam beralaskan baldu.'- George Elliot
Menguruskan manusia memerlukan seseorang itu menggunakan kedua-dua minda dan jiwanya. Setiap pengurus harus memahami pekerjanya sebelum difahami. Begitu juga apabila seseorang itu mendisiplin anak-anak.
Gaya disiplin yang sebaik-baiknya digunakan bagi menangani kerenah anak-anak adalah gaya disiplin yang seimbang atau ‘authoritative’. Ibu bapa sedemikian tegas tetapi lembut. Tegas dalam menetapkan batasan tetapi lembut di dalam penyampaiannya.
Tegas tidak bermakna mengawal atau mengganggu pergerakan anak-anak. Sebaliknya, ibu bapa mengawas dan menyampaikan dengan jelas jangkaan dan peraturan yang dikehendaki tetapi pada masa yang sama, memberi anak-anak kebebasan untuk membuat pilihan, penjelasan dan peluang. Ibu bapa seperti ini juga boleh diajak berbincang dan sentiasa membuka luas ruang untuk berkomunikasi dengan anak-anak.
Menguruskan anak-anak dengan cara ini memberi mereka peluang untuk belajar dari kesilapan tanpa dicemuh atau diejek. Ini dapat membantu mereka membina keyakinan diri yang tinggi serta menggunakan daya pemikiran untuk membuat sebarang keputusan.
KEMAHUAN
'Kemahuan adalah laksana kompas kapal. Setiap orang yang hendak bergerak tanpa memakai kompas, keruntuhan telah menjadi kepastian.'- Epitectus
Kemahuan yang tinggi akan mendorong seseorang untuk mempunyai matlamat hidup yang jelas berdasarkan nilai hidup yang tinggi. Wawasan dan misi kehidupan digunakan untuk mengemudikan kehidupan seseorang dan keluarganya ke arah yang lebih baik lagi.
Anak-anak kecil juga boleh dibimbing untuk berpandangan jauh. Benarkan anak-anak tetapkan matlamat dan jangka waktu sendiri dalam menjalani kehidupan harian mereka. Ini dapat merangsang kepercayaan diri mereka dan menguatkan keyakinan diri.
Kemahuan tanpa matlamat akan merugikan seseorang dan matlamat tanpa usaha adalah sesuatu yang sia-sia. Oleh itu berilah perhatian kepada usaha dan kerja keras yang ditonjolkan oleh anak anda.
Proses pembelajaran yang dilaluinya setiap hari adalah sama pentingnya dengan matlamat yang ditetapkan. Cara yang digunakan anak-anak dalam mencapai matlamat hidup mereka mungkin berbeza tetapi destinasi yang dituju adalah sama.
BAHASA
Bahasa berfungsi sebagai alat komunikasi di mana ilmu yang ditimba, dibaca, didengar, difahami dan dibicarakan. Bagi menajamkan pemikiran seseorang itu, penguasaan bahasa yang baik dapat membantunya memahami bahan bacaan yang disediakan.
Penggunaan bahasa yang baik bermula daripada rumah dan gurunya yang pertama adalah ibu bapa.Penguasaan bahasa bagi anak-anak harus diterapkan dari awal lagi melalui persekitaran rumah yang kaya dengan bahasa. Kelilingilah anak dengan bahan-bahan rujukan yang dapat memperkaya dan membina pembangunan bahasanya.
Galakkan anak mengeluarkan pendapatnya dengan mengemukakan soalan-soalan yang terbuka kepadanya. Kerap berbual-bual dengan anak agar mindanya terangsang. Ini adalah kerana sewaktu tempoh pembentukan seorang kanak-kanak, otaknya dapat menampung segala maklumat yang diterima dan apa yang telah dipelajarinya itu akan dicurahkan semula.
Oleh itu, kekerapan bertutur dalam sesuatu bahasa itu akan dapat menajamkan kemahiran berfikirnya dan merangsang sifat ingin tahu anak-anak.
RANGSANGAN MINDA

Rangsangan minda membantu dalam perkembangan otak seseorang itu. Pembangunan kognitif anak bermula sewaktu anak itu dilahirkan di mana 100 bilion sel otak telah tercipta.
Para saintis bersependapat bahawa otak memperoleh maklumat yang paling banyak dalam tahun pertama anak di mana 75% perkembangan otak terjadi. Inilah masa yang baik untuk mempelajari apa sahaja sebab pembelajaran memuncak antara usia 3 hingga 10 tahun, tetapi berterusan sepanjang hidup anak. Kehidupan membentuk pembangunan otak anak.
Sentuhan lembut serta kata-kata perangsang yang diberikan oleh ibu bapa memberi sokongan bagi minda anak meresap segala bahan pembelajaran di sekeliling mereka. Gunakan aktiviti harian sebagai jendela pembelajaran. Interaksi seperti berbual-bual dengan anak dan mendengar perbualannya dapat membantu ibu bapa menggali lombong pemikiran anak.
Pengalaman awal kanak-kanak adalah penting bagi pembangunan emosi dan intelek mereka. Tanya juga berkait rapat dengan tahap kejayaan yang mungkin dialami dalam kehidupan mereka di kemudian hari. Oleh itu, pamerkanlah contoh terbaik buat anak.


KASIH SAYANG

Belaian kasih sayang amat diperlukan dalam membina sebuah keluarga walau sekalipun berlaku keretakan di dalam rumah tangga ataupun kehidupan seorang ahli keluarga. Bagaimanapun, kekosongan ini mesti diisikan supaya anak selamat.

Di dalam keluarga berangkai, anak-anak ini dikelilingi oleh ahli keluarga lain seperti datuk, nenek ataupun ibu dan bapa saudara yang memberikan perhatian serta melimpahkannya dengan kasih sayang di saat-saat kesukaran seperti ini.

Nilai-nilai murni serta semangat kekeluargaan yang diterapkan oleh datuk, nenek serta ahli keluarga lain dapat membantu anak ini merasakan bahawa dirinya berharga dan penting. Ikatan yang kuat di dalam keluarga berangkai inilah yang akan dapat memantapkan emosi anak ini.

Dengan berkongsi nilai, tradisi, adat serta adab antara generasi, ikatan kekeluargaan dapat dikukuhkan lagi dan kekosongan jiwa anak ini akan terisi.

Secebis kata,setulus rasa untukmu ibu dan bapa...Petikan kata-kata dari “ilmuna”...

KOMUNIKASI
'Perkara penting di dalam komunikasi adalah keupayaan mendengar apa yang tidak diucapkan'
- Peter F. Drucker

Komunikasi merangkumi pertuturan, ekspresi wajah dan juga pergerakan badan. Tetapi, 93% daripada sistem komunikasi adalah suara, pergerakan badan serta intonasi. Ini bermakna untuk mendengar apa yang dituturkan, anda harus mendengar apa yang tidak dituturkan.

Perubahan pada ekspresi wajah anak dan tingkah lakunya tidak harus diambil ringan. Ibu bapa harus peka dengan perubahan sikap anak-anak ini. Ada kalanya, anak-anak tidak mahu berterus-terang untuk menceritakan apa yang telah dilaluinya, sama ada baik mahupun buruk.

Perubahan yang dipamerkan ini adalah gambaran tentang masalah dan pergolakan yang mungkin dihadapi oleh anak. Jika perubahan pada sikap atau kelakuannya berlaku secara tiba-tiba, tindakan yang sewajarnya diambil oleh ibu bapa adalah untuk menyiasat apa yang telah berlaku.

Sebaik-baiknya, ibu bapa boleh duduk berbincang dengan anak secara empat mata, dan hati ke hati. Tumpukan kepada isu yang penting, iaitu masalahnya. Jangan dihakiminya atau memberikan nasihat dengan melulu. Dengarkanlah rintihan hatinya dengan minda yang terbuka.

Dengan cara begini, anak dapat merasakan bahawa ibu bapa mengambil berat untuk menyelesaikan masalahnya bersama-sama. Jangan biarkan anak itu mencari penyelesaian di luar rumah kerana ia bukanlah suatu kepastian bahawa anak itu akan dapat mencari ketenangannya di luar.

Isu??? Penceraian ibu bapa

Masalah keruntuhan rumah tangga atau penceraian tidak boleh lagi dipandang ringan kerana ia telah membawa kesan yang negative terhadap perkembangan kanak-kanak terutamanya dari aspek sosial dan emosi.

Kanak-kanak amat menderita apabila ibu bapa mereka berpisah. Pelbagai perasaan yang bercampur baur akan dialami oleh kanak-kanak seperti terkejut, sedih, keliru, marah, benci, kecewa, gagal dan ragu-ragu. Kesan peceraian ini adalah mencakupi kesan terhadap emosi, sosial dan tahap pencapaian dalam persekolahan.

Tindak balas kanak-kanak terhadap penceraian mengikut perkembangan usia mereka (Hetherington, 1986) Bagi kanak-kanak awal atau prasekolah( 2- 6 ½ tahun) kebiasaannya mereka akan merengek, menangis, tidak boleh tidur, kencing malam dan bagi yang lebih berusia (4 tahun ke atas) menunjukkan tingkah laku yang lebih agresif seperti suka bergaduh. Mereka berasa bersalah dan menganggap diri mereka menjadi punca kepada penceraian ibu bapa. Mereka mempunyai dua jenis fantasi iaitu sama ada mereka akan terus ditinggalkan atau ibu bapa mereka akan berbaik semula.

‘Keruntuhan keluarga melahirkan generasi yang merosakkan dan kekosongan jiwa akibat tiada belaian kasih sayang.’- Mustafa Hj. Daud

Isu??? Pendidikan Prasekolah

Pendidikan prasekolah merupakan pendidikan awal bagi kanak-kanak sebelum mereka memasuki alam persekolahan yang sebenar. Guru prasekolah mempunyai tanggungjawab yang penting dalam mendorong atau merangsang perkembangan kognitif kanak-kanak dengan berbagai-bagai cara. Kesan pendidikan prasekolah terhadap perkembangan kanak-kanak tidak mudah dilihat kerana kepelbagaian program sekolah itu sendiri. Menurut Clarke-Steward dan Fein (1983), kanak-kanak yang menghadiri prasekolah;

# Lebih kerap berinteraksi dengan rakan sebaya, tidak kira sama ada sedara positif atau negatif

# Kurang bekerjasama dan kurang bergerak balas dengan orang dewasa berbanding dengan mereka tidak mengikuti prasekolah.

# Dikatakan mempunyai kelebihan dari segi kecekapan sosial dan lebih matang apabila mereka menunjukkan ciri-ciri keperibadian seperti lebih yakin, ekstravert, asertif, berdikari, ekspresif, berpengetahuan tentag dunia sosial dan selesa dalam situasi sosial dan mnghadapai tekana dan mempunyai penyesuaian yang lebih baik ketika memasuki sekolah (contoh: menunjukkan ketekunan dalam pelaksanaan tugas, kepimpinan dan bermatlamat)

# Dikatakan kurang mempunyai kecekapan sosial kerana mereka turut menunjukkan ciri-ciri tingkah laku seperti kurang sopan, suka bercakap dengan kuat, kurang patuh kepada arahan guru, lebih agresif dan suka mengarah atau bossy, terutamanya jika tingkah laku mereka mendapat sokongan guru atau ibu bapa.

Hasil kebayakan kajian menunjukkan bahawa pendidikan prasekolah banyak mendatangkan kesan positif kepada perkembangan kanak-kanak walaupun kadag-kadang terdapat juga kesan negatif yang wujud.

Isu??? Pusat Asuhan Kanak-Kanak

Isu pertama yang akan dibincangkan ialah kesan pusat asuhan terhadap perkembangan kanak-kanak awal. Pusat asuhan mendatangkan kesan yang berbeza kepada terhadap perkembangan kanak-kanak. Ada kesan yang positif dan juga kesan negatif. Menurut Papalia(1990), kesan yang positif datang daripada pusat asuhan yang berkualiti seperti pusat –pusat yang diasaskan dan ditaja oelh universiti-universiti. Kesan yang positif ini dapat dilihat melalui tingkah laku yang dimiliki oleh kanak-kanak seperti aktif, bekerjasama, yakin, asertif, berdikari dan prososial.

Manakala bagi kesan negatif pula, dapat dilihat melalui tingkah laku seperti suka berkelahi, tidak mematuhi peraturan, menarik diri apabila memasuki pra sekolah dan sekolah rendah, agresif dan tidak akur.

Kanak-kanak akan mengalami perkembangan yang berbeza di pusat asuhan yang berbeza. Hasil daripada kajian-kajian lepas yang dipetik daripada beberapa buah buku dapat diringkaskan seperti berikut...

Perkembangan Kognitif dan bahasa


Kanak-kanak yang dihantar ke pusat asuhan didapati menunjukkan perkembangan intelek yang lebih baik dan mengalami kadar kejayaan yang lebih tinggi di sekolah kelak (Burchinal et al, 1989). Interaksi di antara pengasuh yang banyak bercakap dengan kanak-kanak juga dapat memperkembangkan lagi bahasa percakapan kanak-kanak.

Perkembangan sosial dan emosi

Mengikut kajian Etaugh serta rakan-rakan (1980) mngatakan bahawa kanak-kanak yang berada dipusat asuhan didapati lebih mudah menyesuaikan diri dari segi sosial dan emosi berbanding dengan mereka yang diasuh di rumah. Namun begitu, perkembangan sosial kanak-kanak di pusat asuhan amat bergantung kepada kualiti dan kekerapan rangsangan verbal yang terdapat di pusat tersebut.

Kebanyakan kesan yang dibincangkan adalah berkenaan dnegan aspek kualiti sesebuah pusat asuhan terhadap perkembangan diri kanak-kanak. Lagi berkualiti sesebuah pusat asuhan lagi baik dalam membantu perkembangan seseorang kanak-kanak dan begitulah sebaliknya.

??? 3 sahaja...Selamat Menjawab...

1. Apakah faktor yang membantutkan pertumbuhan kanak-kanak pada peringkat kanak-kanak awal?

2. Apakah madsud “perkembangan motor” bagi kanak-kanak awal?

3. Apakah fungsi peniruan bagi peringkat perkembangan kanak-kanak awal?

21 soalan??? Selamat Menjawab...

1. Kemahiran motor terdiri daripada

a. Kemahiran motor halus dan kemahiran motor kasar
b. Kemahiran motor halus dan kemahiran motor sederhana
c. Kemahiran motor kasar dan kemahiran motor lembut


2. Pada usia 5 tahun ke atas, kanak-kanak perkeupayaan untuk melakukan aktiviti motor halus seperti,

a. Boleh melukis bentuk “diamond”
b. Menarik zip dan membutang baju
c. Melompat dengan menggunakan sebelah kaki


3. Perkembangan emosi kanak-kanak melibatkan 3 jenis keupayaan, berikut merupakan dua daripadanya, KECUALI

a. petafsiran emosi
b. peyimpanan emosi
c. pemaparan emosi


4. Kanak-kanak pada usia ini boleh mengenalpasti emosi yang dibuat-buat iaitu;

a. 3-5 tahun
b. 4-6 tahun
c. 2-5 tahun


5. Berikut merupakan kenyataan yang betul mengenai emosi kanak-kanak KECUALI

a. kanak mempunyai emosi negatif dan emosi positif
b. kawalan emosi kanak-kanak berorientasikan persekitaran dan pemikiran
c. kawalan emosi kanak-kanak berorinetasiakan situasi dan tingkah laku


6. Pada peringkat manakah kanak-kanak mula mempelajari peraturan-peraturan sosial yang diamalkan oleh sesuatu kumpulan social?

a. perkembangan kognitif
b. perkembangan fizikal
c. perkembangan sosial


7. Apakah yang dimadsudkan dengan perkembangan sosial kanak-kanak?

a. membolehkan kanak-kanak menjadi kreatif dan berimaginasi tinggi
b. melibatkan proses tumbesaran kanak-kanak secara berperingkat
c. merupakan satu proses yang membolehkan kanak-kanak berinteraksi dengan orang lain dan mempelajari tingkah laku sosial.


8. Apakah yang kanak-kanak pelajari sepanjang proses sosialisasi oleh kumpulan sosial mereka?

a. arah tujuan kehidupan yang seterusnya
b. kemahiran sosial sesama mereka
c. tradisi, kepercayaan, nilai dan adat


9. Siapakah yang menerangkan perkembangan social manusia sebagi siri perkembanga yang terdiri daripada 8 peringkat yang berbeza?

a. Piaget
b. Vygotsky
c. Erikson


10. Pada peringkat apakah kanak-kanak mula sedar bahawa tujuan akan dapat dicapai melalui tindakan

a. Autonomi lawan Malu atau Sangsi
b. Berdaya Tindak lawan Rasa Bersalah
c. Percaya lawan Tidak Percaya


11. Apakah asas kepada Teori yang dikemukakan oleh Albert Bandura?

a. kemahiran sosial asas kepada perkembangan kognitif
b. kemahiran interaksi melalui kepada perkembangan kognitif
c. pembelajaran melalui peniruan


12. Apakah teori yang dikemukan oleh Albert Bandura?

a. Teori Psikososial
b. Teori Pembelajaran Sosial
c. Teori Pentaakulan Moral


13. Fungsi bermain bagi kanak-kanak adalah seperti berikut KECUALI

a. meningkatkan keupayaan fizikal
b. meningkatkan tahap IQ c
c. menyumbang kepada adaptasi social


14. Bilakah wujudnya kesedaran tentang diri dan peranan kejantinaan bagi kanak-kanak pada peringkat perkembangan awal?

a. usia 5 tahun
b. usia 3 tahun
c. usia 2 tahun


15. Pada usia 5 tahun, perkembangan peranan jantina bagi kanak-kanak mula berubah, mereka akan

a. memilih permainan yang menunjukkan ciri-ciri kejantinaan masing-masing
b. mula sedar tentang diri dan peranan kejantinaan
c. lebih cenderung kepada pergaulan sesama jantina


16. Berikut merupakan konsep persahabatan bagi kanak-kanak pada tahap 1 menurut Selman (1981), KECUALI

a. kawan adalah teman sepermainan semata-mata
b. kawan adalah mereka yang tinggal berdekatan dan berminat dengan aktiviti yang sama
c. persahabatan boleh dieratkan dengan tidak berkongsi alat permainan


17. Bagaimanakah kanak-kanak mentafsir pengalaman mereka

a. mereka mentafsir pengalaman mengikut peringkat perkembangan mental mereka
b. mereka mentafsir pengalaman mengikut peringkat perkembangan fizikal mereka
c. mereka mentafsir mengikut perkembangan emosi dan persekitaran mereka


18. Kanak-kanak mungkin mewarnakan matahari dengan warna hijau, langit berwarna kuning, kereta terapung di awam dan sebagainya yang menunjukkan bahawa alam kognitif kanak-kanak adalah

a. penuh ceria dan warna-warni
b. kreatif, bebas dan imaginatif
c. sentiasa penuh dengan misteri yang tidak terungkai


19. Ahli psikologi yang manakah yang mengatakan bahawa, kanak-kanak berfikir berbeza daripada orang dewasa?

a. Erikson
b. Piaget
c. Sigmund Freud


20. Perkembangan moral biasanya adalah memfokus kepada

a. kajian terhadap pandangan masyarakat setempat terhadap tingkah laku
b. peraturan, budaya dan adat resam masyarakat tentang apa yang harus atau tidak harus dilakukan
c. pelanggaran peraturan yang akan diiringi dengan dendaan


21. Peringkat pertama perkembangan pentaakulan berlaku pada peringkat

a. peringkat perkembangan kanak-kanak awal
b. peringkat perkembangan kanak-kanak pertengahan
c. peringkat perkembangan kanak-kanak akhir

Pentaakulan Moral – Lawrence Kohlberg

Kohlberg mengatakan bahawa perkembangan moral pada asasnya berdasarkan pentaakulan moral dan dinyatakan mengikut peringkat. Sebelum umur 9 tahun kebanyakan kanak-kanak mentaakul tentang dilema moral pada peringkat pra konvensional dimana, peringkat perkembangan moral ini adalah paling rendah. Kanak-kanak tidak menunjukkan berlakunya penghayatan nilai moral. Pentaakulan moral dikawal oleh ganjaran dan dendaan luaran.

Tahap 1 – Orientasi Dendaan dan Ketaatan – Pemikiran moral kanak-kanak berasaskan dendaan. Mereka taat kerana orang dewasa menyuruh mereka berbuat demikian.

Tahap 2 – Individualisme dan Tujuan – Pemikiran moral berasaskan ganjaran dan kepentingan diri. Kanak-kanak mengikut kata apabila mereka hendak mengikut kata dan jikalau mengikut kata itu memenuhi kepentingan mereka.

Kohlberg lebih cenderung untuk mengetahui bagaimana kanak-kanak mentaakul tentang situasi dilema itu dan bukan jawapan yang diberi.

Perkembangan moral memfokus kepada peraturan dan adat resam masyarakat. Bagi memahami perkembangan moral kanak-kanak perkara-perkara yang kita perlu tahu ialah:

a. Bagaimana kanak-kanak berfikir atau mentaakul.
b. Bagaimana kanak-kanak bertingkah laku dari segi moral
c. Apakah perasaan mereka tentang situasi moral itu

Perkembangan Pentaakulan Moral – Jean Piaget

Peringkat perkembangan kanak-kanak awal merupakan peringkat pertama perkembangan
pentaakulan yang dinamakan ‘heteronomous morality’. Pentaakulan ini berlaku apabila kanak-kanak berumur antara 4 hingga 7 tahun. Kanak-kanak menilai tingkah laku betul atau salah dengan menimbang akibat langsung ( consequence ) tingkah laku itu dan bukan tujuan individu itu. Contohnya, tingkah laku memecah 12 biji cawan dengan tidak sengaja adalah lebih jahat daripada memecah sebiji cawan dengan sengaja kerana bertujuan mencuri coklat kegemaran yang berada di dalam cawan itu.
Piaget berpendapat bahawa kanak-kanak berfikir bahawa keadilan dan peraturan sememangnya wujud dan tidak boleh diubahdan dikenakan oleh autoriti. Mereka berfikir bahawa keadilan berada di mana-mana (‘immanent justice’), iaiitu aapabila melanggar peraturan, seseorang itu akan didenda serta merta. Mereka percaya melanggar peraturan berkait secara automatik dengan dendaan. Oleh itu kanak-kanak akan berasa risau apabila melakukan kesalahan kerana mereka tahu akan didenda.

Perkembangan Moral

Perkembangan Moral memfokus kepada peraturan dan adat resam masyarakat tentang apa yang harus atau pun tidak harus dilakukan apabila berinteraksi dengan orang lain.
Apabila mengkaji peraturan dan adat resam ini ahli kajian perkembangan manusia meneliti tiga domain yang berbeza.

i) Bagaimana kanak-kanak berfikir atau mentaakul tentang peraturan dalam menentukan etika tingkah laku. Contohnya, menipu. Kanak-kanak diminta menentukan keadaan konflik yang wujud dalam tingkah laku untuk meniru atau tidak dalam peperiksaan. Fokus di sini ialah pentaakulan yang dipraktik oleh kanak-kanak untuk menjustifikasikan keputusan moral.

ii) Bagaimana kanak-kanak bertingkah laku dalam sesuatu suasana moral. Contohnya, memerhatikan kanak-kanak menipu dalam suasana persekitaran (peperiksaan) yang menimbulkan tingkah laku menipu itu.

iii) Apakah perasaan kanak-kanak tentang perkara berkaitan dengan moral? Contohnya, adakah kanak-kanak mempunyai rasa bersalah untuk mengelak daripada menipu

Lev Vygotsky? Siapa???

Mengikut Vygotsky perkembangan kognitif dan bahasa kanak-kanak tidak berlaku dalam vakum sosial.

‘Zone of proximal development’ merupakan tugas yang sukar untuk dikuasai oleh kanak-kanak bersendirian. Mereka perlu bimbingan dan bantuan orang dewasa atau kanak-kanak yang berkemahiran untuk menguasai tugas itu.

Bahasa dan pemikiran berkembang secara bebas pada awalnya tetapi kemudian bercantum. Percantuman ini berlaku pada umur antara 3 hingga 7 tahun dan melibatkan percakapan dalaman (‘inner speech’)

Budaya dan masyarakat. Teori Vygotsky menekankan bagaimana minda kanak-kanak berkembang dalam konteks sosiobudaya. Kemahiran kogntif meningkat melalui interaksi sosial yang terdapat dalam budaya.

Kenapa Kita Perlu Tahu Tentang Perkembangan Kognitif Kanak-kanak Awal?

Pengetahuan tentang perkembangan kanak-kanak membolehkan ibu bapa dan guru merancang aktiviti yang sesuai mengikut tahap perkembangan mereka serta mengenal pasti keunikan mereka.

Jadual Perkembangan Kognitif Kanak-kanak Awal


Teori Peringkat Perkembangan Kognitif

Jean Piaget merupakan ahli psikologi yang menyatakan kanak-kanak berfikir berbeza daripada orang dewasa. Beliau melihat pemikiran sebagai proses sedar dan memberi penekanan kepada peringkat perkembangan yang berkait rapat dengan pematangan. Isu yang diberi perhatian ialah perubahan kognitif.

Perkembangan Kognitif Kanak-kanak

Alam kognitif kanak-kanak awal atau kanak-kanak pra sekolah adalah kreatif, bebas dan imaginatif. Contohnya dalam lukisan, mereka mungkin mewarnakan matahari hijau dan langit kuning, kereta terapung di awam, burung bermian dengan buaya dan manusia menyerupai orang-orangan( scarerow). Kanak-kanak peringkat ini juga terlalu egosentrik dari segi pemikiran. Mereka melihat pemiiran dari perspektif diri sendiri dan belm berupaya melihatnya dari perspektif orang lain. Apabila kanak-kanak meningkat dewasa pemikiran juga meningkat mengikut siri peringkat yang bertambah kompleks.

Minat tentang perkembangan kognitif kian meningkat apabila kesedaran wujud di kalangan penteori bahawa kanak –kanak berfikir berbeza dari segi kualitatif dan kuantitatif berbanding orang dewasa. Kanak-kanak mentafsir pengalaman mengikut peringkat perkembangan mental mereka. Bukan sahaja mereka kurang berpengetahuan secara kuantitatif tetapi pengetahuan mereka berbeza dari segi kualitatif. Perkembangan kognitif kanak-kanak merangkumi zaman awal dan pertengahan kanak-kanak.

Perkembangan Kognisi Sosial Kanak-kanak

Menurut Selman(1981) pada peringkat P.O- Pandangan Egosentrik iaitu (0-6 tahun), kanak-kanak tidak sedar tentang kewujudan perspektif dna peranan orang lain. Mereka menjelaskan perasaan orang lain berdasarkan pengalaman diri mereka. Misalnya, jika dia suka kucing, dia akan menganggap orang lain juga suka kucing.

Dari segi persahabatan, Selman (1981), konsep persahabatan bagi kanak-kanak awal adalah berbeza berbanding kanak-kanak pertengahan dan kanak-kanak akhir. Pada tahap 1(5-7 tahun) dalam hubungan persahabatan, kawan adalah teman sepermainan semata-mata. Sahabat adalah mereka yang tinggal berdekatan dan mempunyai banyak alat permainan serta berminat kepada aktiviti yang sama. Persahabatan boleh dieratkan melalui pemberian dan perkongsian alat permainan dan persahabatan mudah dimulakan tetapi mudah pula terputus.

Perkembangan Peranan Jantina dalam Permainan


Kemahiran interaksi kanak-kanak

Aktiviti bermain boleh dikatakan aktiviti yang digemari oleh semua kanak-kanak. Bermain walaupun tidak mempunyai tujuan atau matlamat yang nyata, tidak bermakna bermain itu tidak mempunyai kepentingan dan faedah. Menurut Santrock(1998), bermain meningkatkan peluang kognitif dengan rakan sebaya, meleraikan ketegangan, meningkatkan perkembangan kognitif (Piaget, 1962) dan penerokaan terhadap dunia luar.
Bermain juga meningkatkan peluang bercakap dan berinteraksi di antara kanak-kanak dengan kanak-kanak lain. Ketika interaksi dalam permainan inilah, kanak-kanak mempraktiskan pelbagai peranan yang dimainkan olehnya pada masa akan datang.


Bermain mempunyai pelbagai fungsi. Bermain melibatkan aktiviti fizikal dan motor adalah berguna untuk memperkembangkan dan mempertingkatkan kemahiran fizikal dan juga menyumbang kepada adaptasi sosial. Menurut Piaget, manipulasi objek secara fizikal yang sebenar berkait rapat dengan perkembangan ‘idea’ tentang objek atau benda. Sumbangan aktiviti bermain yang melibatkan daya imaginasi adalah ternyata bersifat intelektual kerana melakukan imaginasi melibatkan keupayaan kognitif yang penting berhubung dengan simbolisasi, peniruan dan membuat pertimbangan dan penyelesaian masalah.

Perkembangan sosial

Perkembangan sosial kanak-kanak dapat dikaji melalui beberapa aspek sosialisasi yang penting seperti proses peniruan dan identifikasi, aktiviti bermain, perkembangan kognisi sosial, persahabatan dan hubungan rakan sebaya. Menurut Erikson(1968) peniruan merupakan cara yang penting bagi kanak-kanak untuk belajar bersosialisasi. Pembelajaran melalui peniruan merupakan asas kepada Teori Pembelajaran Sosial yang dikemukakan oleh Albert Bandura. Peniruan dalam perkembangan sosial merujuk kepada cara kanak-kanak mempelajari tingkah laku sosial dan kecenderungan sosial seperti kerjasama dan saingan. Kadang-kadang, kanak-kanak juga meniru tingkah laku negatif seperti keganasan dan tingkah laku anti sosial yang lain. Oleh itu, orang dewasa harus memastikan model yang ditiru adalah model yang baik dan dalam konteks perkembangan sosial, model yang baik ialah model yang menunjukkna tingkah laku prososial.Proses yang berlaku selepas peniruan ialah identifikasi. Dalam proses identifikasi, kanak-kanak bukan sahaja meniru model, tetapi juga menganut nilai dan kepercayaan model. Kanak-kanak akan menjadi seperti model yang dipilih.

Teori Perkembangan Psikososial Erikson


























Teori Perkembangan Psikososial Erikson

Erikson menerangkan perkembangan sosial manusia sebagai satu siri perkembangan yang terdiri daripada lapan peringkat dan setiap peringkat mengandungi kecenderungan
atau keinginan yang berkonflik. Pada peringkat kanak-kanak awal, Erikson terdapat 1 peringkat yang akan telah dilalui iaitu peringkat Percaya lawan Tidak Percaya (umur 0-1 tahun) dan 2 peringkat yang akan dilalui oleh mereka iaitu Autonomi lawan Malu atau Sangsi (18 bulan -2 atau 3 tahun) dan Berdaya Tindak lawan Rasa Bersalah (2 atau 3 tahun -6 tahun)

Peringkat perkembangan sosial kanak-kanak awal mengikut Teori Perkembangan Psikososial Erikson adalah seperti jadual di atas...